Czego i kogo zabrakło w konsultacjach ‘społecznych‘ o transporcie miejskim we Wrocławiu?

 w MIASTO, TRANSPORT

Od kilku miesięcy trwa debata na temat transportu miejskiego we Wrocławiu. Toczył się spór o to, czy na osiedle Nowy Dwór powinien pojechać tramwaj czy metrobus. Która z tych inwestycji będzie droższa, która tańsza..? Zorganizowano kilka publicznych spotkań, gdzie głównie mieszkańcy Wrocławia – aktywiści, naukowcy, przedstawiciele grup nieformalnych, organizacji pozarządowych, rad osiedla i urzędnicy, wspierali się, nie zawsze merytorycznie, jak transport miejski powinien wyglądać. Ba, grupa referendalna zaproponowała nawet, aby jednym z pytań było pytanie: Czy jesteś za rozbudową linii tramwajowych na Nowy Dwór, Psie Pole i Jagodno? Dziś pytanie tak sformułowane jest już częściowo nieaktualne po tym, jak Prezydent Rafał Dutkiewicz zgodził się na linię tramwajową na Nowy Dwór.

Jednak w całym tym zamieszaniu, publicznych potyczek, nie zawsze merytorycznych i mało kulturalnych, zabrakło, moim zdaniem, poruszenia bardzo ważnej kwestii. A mianownicie udziału osób z niepełnosprawnością i osób starszych w transporcie miejskim jako pasażerów, i aktywnie biorących udział w publicznej debacie uczestników. Osobiście uważam, że temat ten zostal krzywdząco pominięty, nie tylko ze szkodą dla wymienionych grup społecznych, ale także dla miasta. Bowiem na tym traci wizytówka miasta.

Co prawda, na jednym ze spotkań w ramach cyklu „Nowy Wrocław”, które odbyło się w kinie Nowe Horyzonty w kwietniu br., rzeczniczka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Agnieszka Korzeniowska, zapowiedziała wdrożenie komunikatów nagranych syntezatorem mowy w pojazdach, ale czy spełni to oczekiwania osób słabowidzących i niewidomych? Czy faktycznie było to konsultowane? Tego nie wiemy. Co z komunikatami dla głuchych, skoro ekrany wewnątrz pojazdów mają stać się miejscem wyświetlania reklam?

Sama komunikacja miejska to jednak nie wszystko. Ważna jest także infrastruktura, która stanowi jej nieodłączną część. Zastanawiam się dlaczego tak wiele przystanków jest położonych na tyle nisko, że niejedna osoba ma problem, aby wsiąść do pojazdu? A co w przypadku osób starszych, o kulach, osób poruszających się na wózku inwalidzkim, matek czy ojców z wózkiem dziecięcym? Może warto zastanownić się nad tym, aby komunikaty o tym czy nadjeźdzający na przystanek pojazd jest niskopodłogowy czy nie, były wyświetlane na tablicach informacji przystankowej? Wówczas pasażerowie, wiedząc, że nadjeźdza pojazd nie niskopodłogowy, ustawialiby się w ścisku, niczym sardynki w puszce, aby zdążyć do niego wsiąść…

Kolejna rzecz to przejścia dla pieszych. Problem stanowi brak ujednoliconego systemu sygnalizacji dźwiękowej. Na większości przejść brak jest jakiejkolwiek sygnalizacji dźwiękowej, a jeśli w ogóle już jakaś występuje, to jest ona różnorodna. Należałoby zatem dążyć, aby w całym mieście był ujednolicony system dźwięków oznaczający światło zielone i czerwone. Fundacja Instytut Badań i Rozwoju Lokalnego wielokrotnie zgłaszała swoje propozycje w tym zakresie ale bezskutecznie.

Dla przykładu warto przyjrzeć się dobrym praktykom w innych miastach Europy. Miasto Londyn posiada specjalnie dedykowaną stronę internetową – TRANSPORT ACCESSIBILITY – gdzie osoba np. z niepełnosprawnością ruchową może sprawdzić i zaplanować dojazd różnymi pojazdami transportu miejskiego w określone miejsce. Osoba głucha może skorzystać z tłumacza języka migowego. Jak widać skuteczne rozwiązania są.

To tylko niektóre wątki, które potwierdzają wagę problemu, jakim jest pominięcie w debacie publicznej uczestnictwa osób starszych i osób z niepełnosprawnością. Nie ulega wątpliwości, że konsultacje społeczne powinny mieć dużo szerszy zasięg. To nie tylko kwestia tego, czy spotkania organizować rano czy też po południu, ze względu na pracujących, mających nienormowany czas pracy czy niepracujących. To przede wszystkim sposób dotarcia z informacją o konsultacjach, np. poprzez rady osiedla, organizacje pozarządowe, kluby seniora, z wykorzystaniem tłumacza języka migowego na stronach internetowych, w komunikatach wewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej. Warto konsultować jak najszerzej.

Skontaktuj się ze mną

Odpowiadam w trybie ASAP

Nieczytelne? Zmień tekst. captcha txt