Zaznacz stronę

„Społeczność akademicka wobec studentów niepełnosprawnych. Źródła sukcesów i porażek integracji społecznej i aktywności zawodowej” – pod takim tytułem 20 listopada 2009 r. odbędzie się ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone problematyce integracji społecznej i aktywności zawodowej studentów z niepełnosprawnością. Organizatorem seminarium jest Zespół Socjologii Ekonomicznej Katedry Socjologii Ogólnej i Antropologii Społecznej Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Seminarium adresowane jest do naukowców zajmujących się problematyką niepełnosprawności oraz rolą edukacji w integracji społecznej i zawodowej osób z niepełnosprawnością, a także do przedstawicieli środowisk akademickich, w których podejmuje się próby integracji studentów z niepełnosprawnością.

Intencją organizatorów i głównym celem debaty jest skupienie się na kwestiach:

  • określenia warunków sprzyjających spełnianiu przez wykształcenie konstruktywnej roli w aktywności życiowej osoby z niepełnosprawnością, zarówno poprzez samo uczestnictwo w procesie kształcenia się, jak i poprzez umożliwianie pracy zawodowej i usamodzielnienie się;
  • rekonstrukcji warunków blokujących aspiracje i szanse edukacyjne osób z niepełnosprawnością, które zwiększają prawdopodobieństwo ich wykluczenia społecznego.

Temat: „Dostęp osób z niepełnosprawnością do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym”

Abstrakt wystąpienia:

Dostęp osób z niepełnosprawnością do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym to praca podejmująca temat edukacji osób, które w wyniku niepełnosprawności mają znacznie utrudniony dostęp do edukacji formalnej (edukacja formalna w rozumieniu prof. M. Malewskiego). Zagadnienia przedstawione w referacie to wybrane fragmenty pracy mgr napisanej pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Józefa Kargula.

Zebrany materiał badawczy to zaledwie fragment mozaiki, pod tytułem edukacja. Jest to próba odpowiedzi na pytanie: Jaki jest dostęp osób z niepełnosprawnością do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym? Przeprowadzone badania ilościowe i jakościowe, o charakterze triangulacyjnym, pokazują, że dostęp do edukacji ponadgimnazjalnej dla osób z niepełnosprawnością wciąż jest mocno ograniczony. Edukacja integracyjna nie spełnia pokładanych w niej oczekiwań. Jak wynika z narracji badanych i wypowiedzi respondentów szkoły i uczelnie wyższe często nie są przygotowane na przyjęcie osób z niepełnosprawnością w poczet swoich uczniów, studentów czy słuchaczy. Nauczyciele w dużej mierze nie są przygotowani na prowadzenie zajęć z osobami z niepełnosprawnością. Potwierdzają to dane statystyczne, które pokazują, że odsetek osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach masowych jest niewielki, bowiem znaczna część tych osób zostaje „wtopiona” w system szkolnictwa specjalnego. Jakie wobec tego są perspektywy zwiększenia dostępności do edukacji? Czy edukacja włączająca stanowi panaceum? Czy obecne działania dążą do wyrównywania szans edukacyjnych w rozumieniu prof. Z. Kwiecińskiego?

 

Więcej: http://www.wnss.agh.edu.pl/seminarium/program.php

Społeczność akademicka (…) – program seminarium